8 Ekim 2014 Çarşamba

Tulumba Tatlısı ve Sıvı Yağlar



Eşimin arkadaşı tulumba tatlısı da yapan bir pastanede çalışıyor..bir gün eve geldiğinde dolapta tulumba tatlısını görünce bu tatlıyı yemememizi söyledi..ben de doğal olarak şaşırmış sebebini sormuştum..Gerek çocuklar gerekse ben bu tatlıyı çok severiz,eşim de sever sevdiği için de bayram sofralarında aile yemeklerinde sıkça tüketilirdi..

Arkadaşı ile geçen bir konuşma sonucu artık bu tatlıyı tüketmememiz gerektiğini vurguladı..karşı çıkar gibi bir tavırla sorular sormaya başladım..bunu neye dayanarak söylüyordu?



Arkadaşı çok miktarda tulumba üretimi yaptıkları için bolca büyük kazanlarda sıvıyağ kullandıklarını ve bu yağların miktarı gereği çok olduklarından sık sık değiştirmediklerini söyledi..sözüne devam ederek kullanılmış bir keresinde bu kazandaki yağları arkadaşının pastanenin arka bahçesine döktüğünü aradan uzun zaman geçtiğini ve bir kez daha yeşil alan olmasına rağmen yağın döküldüğü yerde otların bitmediğini o yerin kuruduğunu görünce kendisinin de bu tatlıyı artık tüketmediğini söyledi..


Bunu duyunca insan dolaptaki pastaneden aldığı tulumbaya el atıp yer mi?
Bu olayı duyduğum günden beri kızartma yağı hakkında tüm düşüncelerim değişti diyebilirim..
O günden bu yana sıvıyağı sadece bir kez kullanır oldum..kızartmaları seven bir aile olarak bu iş maliyet olarak elbette biraz yükseldi ama en azından içim rahat bir şekilde hazırlıyorum yemekleri..

Kızartmanın her halükarda pek sağlıklı olmadığını biliyorum yine de sıvıyağı bir kez kullanıp atmak içimi rahatlatıyor mümkün oldukça da kızartma için zeytinyağı kullanmaya çalışıyorum..
Zeytinyağı daha pahalıdır evet ve sanırım kızartma için biraz ağır gelen bir yağ türüdür bu sebepten dolayı mısır özü veya ayçiçek yağı tercih ediyorum..

Kullanılmış yağı ise mutlaka pet şişelere alarak çöpe atıyorum..aslında belediyenin veya devletin bu konuda özel bir yer yapması özel bir tesisat veya toplama yer göstermesi gerek..yok mu?..

Evet var..ama o yerler evimden çok uzak ve sadece bir yerde olduklarından kullandığım yağı çevreye de ulaştığı yerlere de (kanalizasyon-deniz vs..)zarar vereceği için bu yöntemi kullanır oldum son bir kaç aydır..


Sıvıyağların kullanımı ile ilgili bir yazıyı da paylaşmak isterim giderayak:



Çukurova Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cahide Yağmur, yağda kızartmayı, beslenmede çok fazla önermediklerini, ancak yapılması durumunda yağın kullanımına dikkat edilmesi gerektiğini söyledi.

Yağmur, kızartmalarda aynı yağın birden fazla kullanımının bazı sağlık sorunları doğurabileceğini belirtti.
Cahide Yağmur, ''Evlerde yapılan kızartmalarda yağın iki-üç kere kullanılması durumunda sağlık riski ile karşılaşılmayacağı gibi yanlış bir kanı var. Oysa, kızartmaya koyduğunuz yağ ısındığı zaman kimyasal yapısında değişiklik başlar. Isınmayla başlayan bu değişim, ısı bittiği zaman ve bekleme dönemlerinde de sürer" dedi.
Yağın, ilk kullanımından sonra oksidasyon denilen değişimin kendi içinde devam ettiğini ifade eden Yağmur, "Dolayısıyla değişen yapı, ortaya çıkan toksik maddelerin miktarını artırır. Tekrar ısı ise toksik madde oluşumunu daha da hızlandırır. Her bekleme ve ısınma dönemlerinde değişim artarak devam eder'' şeklinde konuştu.

Yağmur, bekleme süresinde ortaya çıkan toksik maddelerin kanserojen etkiye sahip olabileceğini belirtti ve bu yağların kullanımıyla yiyeceklere geçen bu özelliklerin tüketim sırasında ise vücuda alındığını söyledi.
Yağdaki toksiklerin vücutta hücre ve DNA yapısına etki edebileceğinin altını çizen Yağmur, ''İkinci kez kullanılan kızartma yağının kimyasal yapısı bozulur ve toksikler kanserojen maddelerin oluşumu hızlanır. Aynı zamanda yemeğin tezzet ve rengini de bozar'' dedi.

Yağı az kullanın
Yağmur, yağın kızartmada bir kez kullanımının dışında az kullanılmasının da önem taşıdığına işaret etti.
Yağmur, ''Kızartma yapımı sırasında tavaya gereğinden fazla yağ konuyor. Tavaya, kızarttığınız yiyeceğin içine girebileceği kadar yağ aktarılması yemeğin pişirimi için yeterlidir. Az yağ kullanıldığı için tasarruf da sağlanmış olur'' dedi.
kaynak:CNNTÜRK 



Siz sıvıyağı nasıl kullanıyor ne sıklıkla değiştiriyorsunuz?

Düşüncelerinize,sıvı yağları kullanma yöntemleriniz ve tavsiyelerinize talibim dostlar..

Blog Calismalarim
Blog Calismalarim

”Bu Dünyada Çiçeklere Bakmak İçin Cehennemin Çatısında Yürüyoruz,Haydi Gelin,Çatıya Çıkalım!”

9 yorum:

  1. Süper bir yazı,yüreğine kalemine sağlık..Herkes birden bilinçlenmeli..Bende her kızartma yağını bir kez kullanıyorum ama atarken malesef toplu yerler yok:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkes ve daha da çok evimizin aşçıları olan biz anneler..toplama yerleri olmasa da olur denize gitmesinden iyidir yağların toprakta belki çözülür belki kaybolur belki olmaz bu da ama en azından tonlarca suyu kirlettiğimizi düşünmeyeceğiz..sevgiler canım..

      Sil
  2. Güzel bit yazı het zaman daha dikkatli olmamaız gerkli malesef. Bu arada resimdeki tulumba tatlıdıda şahane görünüyor ;))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Küçük değişikliklerle bir çok şey yapılabilir diye düşünüyorum..tulumba hakkında size katılıyorum :)

      Sil
  3. Bende bu bilgiyi birkac yil once duymustum ama toplama yerleri olmadigi icin dokerken hep icim acidi ama pet siselere koymakta gecici de olsa bir cozum olabilir ancak sanirim bu konuda belediyelerden israrla yardim istemek lazim.cunku bazi beledoyelere telefon aciliyormus ve onlar gelip topluyormus.talep etmek gerek .duyarliligin ve farkinda olup farkindalik yaratman cok guzel.hep mihabbetle kal:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçici bir çözüm kardeşim ama benim için tek çözüm de aynı zamanda..vicdan nasıl rahat edecek bilemem..
      Sevgim ve dualarım seninle canım Allah razı olsun.

      Sil
  4. cok begendim yazdiklarinizi,,paylasmaniz cok guzel
    uzun zamandir bende bir defa kullaniyorum,,,,daha dogrusu kizartmayi az yapmaya calisiyorum:)
    tesekkurler ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kızartmayı bende azalttım yine de bazı yemekler illa kızartılacak kaçınılmaz bu nerdeyse ..az kızartma az yağ tüketimi de demek oluyor aynı zamanda her halükarda daha iyidir bence de..çok sevgiler gönderiyorum ben teşekkür ederim Allah razı olsun.

      Sil
  5. Merhabaa, mimledim sizi cevaplarınızı merakla bekliyorum. :))

    YanıtlaSil

Recent in Recipes

SON YAZILAR